Google Translate

maandag 14 september 2015

Ol' Hermans - Beleef Landleven

Mijn vrouw is afgelopen zaterdag naar Beleef Landleven geweest. Het evenement werd gehouden in het Nederlands Openluchtmuseum te Arnhem. Bij dat evenement stond tot haar en mijn grote verrassing een Zweeds hekwerk. Ik heb wel eens gedacht of zo'n hek ook in Nederland te verkrijgen is en dit blijkt dus het geval te zijn.

Zweeds hekwerk bij Beleef Landleven.
Folder Ol' Hermans.
Folder Ol' Hermans.
Het bedrijf achter de Zweedse hekken heet Ol' Hermans. Volgens de website van Ol' Hermans worden de hekwerken volgens de oude traditie vervaardigd, van stammen van 80 - 120 jaar oude, langzaam gegroeide sparren. Interessant is dat Ol' Hermans drie modellen heeft en wel de onderstaande:

Jämtgård:
Het stijlvolle basishek met een afstand van ongeveer 80 cm. tussen de staanders. Elke ligger steunt op 7 tot 8 staanders.

Leksand:
Omheining met dubbele liggers, en ongeveer 80 cm tussen de staanders
De liggers steunen twee aan twee op 7 staanders

Roslagen:
Met de liggers gespleten, volgens het oude model, de afstand tussen de staanders is ca 100 cm. De liggers worden gedragen door 7 tot 8 staanders.

De brochure van Ol' Hermans is hier te downloaden. Ol' Hermans is afgeleid van het bedrijf Jämtgärsgård en is eigenlijk de Nederlandse vertegenwoordiger. Contactpersoon is Mirèse Heijting.

Ik was wel benieuwd naar de prijs en die is bij de Appelterntuinwinkel €158,81 per strekkende meter. Ik ben blij dat we zo'n 8 jaar geleden gekozen hebben voor een schapenhek :-).

Een interessante website over het Zweeds hekwerk is die van Gärdsgårdsgubben en je kunt het zelf leren door een cursus te volgen. Ze hebben er een aantal foto's van gemaakt.

Hieronder nog wat foto's van het Beleef Landleven evement.





Update 18 oktober 2022: Vandaag kwam ik deze post tegen van Heiko en Joke met daarin veel meer informatie over het Zweedse hekwerk.

3 opmerkingen:

  1. Die hekken zijn ongelooflijk mooi. Later zou ik ook graag zoiets in mijn tuintje zien als omheining. Toch vind ik een schapenhek, wat jullie ook hebben, ook prachtig (even op de linkjes geklikt ;o) ). Het geeft beiden een ongelooflijk natuurlijke uitstraling, in tegenstelling tot de standaard Nederlandse omheiningen van schuttingplanken.

    Ik heb het idee dat de omheiningen in Zweden een stuk goedkoper zijn. Dat is mij met al meer 'traditioneel' spul dat in Nederland verkocht wordt, opgevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De omheiningen worden door Ol' Hermans op de traditionele manier gemaakt. Ze hebben het geleerd van de Zweden. Het maken van die hekken kost wel erg veel arbeid. Een schapenhek is zo gebeurd :-).
      Ik zag wel een foto op de website met een Zweeds hek bij een modern huis. Ziet er niet uit. Het hoort eigenlijk bij een Zweeds houten huis.

      Verwijderen
  2. Ik vind die traditionele houten hekken ook fantastisch mooi. Wie weet komt er ooit eentje in onze tuin. Fijn trouwens dat dergelijk traditioneel Zweeds handwerk in Nederland aangeboden wordt.

    BeantwoordenVerwijderen