Google Translate

vrijdag 7 september 2012

Noordpoolcirkel

We zijn bij de noordpoolcirkel geweest. De noordpoolcirkel is in de onderstaande afbeelding goed te zien.

Noordpoolcirkel
We zijn er ten zuiden van Jokkmokk overgegaan en werden verwelkomt door het volgende bord.

Välkommen till polcirkeln
Joepie. De poolcirkel. Veel over gehoord en gelezen. Nog nooit geweest. Deze zomer zijn we er dus geweest. Wat ik gelezen heb, klopt aardig. Souvenir winkeltjes en een certificaat als bewijs dat je bij de poolcirkel bent geweest. En het klopt precies. In ieder geval bij de Jokkmokk overgang. Niet echt iets speciaals. Hieronder het café wat tegelijkertijd dienst doet als souvenir winkeltje.
Poolcirkel café en souvenir winkel
 
Poolcirkel café en souvenir winkel
De souvenirs zijn uiteraard de standaard frutsels. Volgens mij toch een paar nieuwe gezien. Op de foto hieronder ligt een soort ronde steen. Die had ik nog niet eerder gezien in een winkel. Het leuke is dat we de dag ervoor ongeveer 14 kilometer gelopen hebben (blogpost hierover volgt nog wel een keer) en ook zo'n soort steen hebben gezien. Hadden we mee moeten nemen, niet gedaan omdat ik dacht dat het een soort uitwerpsel was :-). En wat blijkt? Hier liggen ze ook. Volgende keer nemen we er één mee.

Souvenirs
Nog meer souvenirs
Ik was wel heel erg benieuwd naar het beroemde certificaat die je kunt krijgen als je de poolcirkel passeert. Het één en ander uitgezocht in de folders van Jokkmokk en het kwam er op neer dat voor 45 SEK het certificaat bij het toeristenbureau in Jokkmokk te verkrijgen was. In het café/winkeltje bij de poolcirkel zag ik zo'n certificaat hangen. Deze hangt op de volgende foto tussen de messen.
Het beroemde certificaat
Op internet gezocht en kwam deze website tegen. Hier staan ook een tweetal certificaten op. Eén van de poolcirkel en één van de Noordkaap. Ze zien er anders uit dan degene die in het winkeltje hing. We hebben geen certificaat gekocht. Helemaal niets gekocht daar.

Buiten is de poolcirkel grens aangegeven met witte stenen. De grens loopt door aan de andere kant van meer.
Poolcirkel grens
Bankje

Polcirkeln infobord

The Artic circle informatie
Wat heel leuk was, was dat de trap van het café gelijk liep met de stenen die de grens aangaven. Je liep over de grens. Heel apart.

Trap van het café
Nog een foto van de trap


Het bijbehorende meer
De poolcirkel overgang viel me best wel tegen. Het viel eigenlijk nog meer tegen dan ik in de verhalen gelezen had. Weet niet waarom, maar ik had wat anders in gedachten. Dat het ook anders kan, geeft deze link aan. Ziet er een stuk gezelliger uit.Helaas ligt dat in Finland en niet in ons Zweden......









Geen opmerkingen:

Een reactie posten