Google Translate

vrijdag 2 november 2012

Låt den rätte komma in

Filmdetails:
Titel Zweeds: Låt den rätte komma in
Titel Engels: Let the right one in
Regisseur: Tomas Alfredson
Jaar: 2008
Acteurs: Kåre Hedebrant, Lina Leandersson en Per Ragnar
Verhaal: John Ajvide Lindqvist
Duur: 115 minuten
IMDB cijfer:: 8,0


Trailer

De film is gebaseerd op het boek "Låt den rätte komma in" uit 2004. Het verhaal speelt zich af in 1981 in Blackeberg, een voorstad van Stockholm. Het verhaal gaat over de twaalfjarige Oskar. Zijn ouders zijn gescheiden. Op school wordt hij gepest door een drietal jongens. Kortom, een eenzaam leven tot op een dag nieuwe buren komen. Tussen Oskar en Eli, het buurmeisje ontstaat een vriendschap. Deze vriendschap is de rode draad in de film. Hoe het verder gaat, is te lezen op Wikipedia.

De film is in werkelijkheid opgenomen in Luleå. Dit is voor de zekerheid gedaan om er voor te zorgen dat het koud weer is en dat er genoeg sneeuw ligt. Een aantal scenes zijn wel in Blackeberg opgenomen. In de film wordt de computer-generated imagery (CGI) techniek gebruikt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet kon zien. De scene met de katten en Virginia is met behulp van CGI gemaakt. De stijl lijkt erg veel op de andere Zweedse films Lilja 4-ever en Fucking Åmål. De film sleept zich voort en duurt eigenlijk te lang. De film duurt bijna 2 uur. Dat is eigenlijk het enige minpunt van de film. Voor de rest een erg goede film.

Officieel valt de film in het horror genre vanwege vampieren, maar dat gevoel krijg je niet echt. Er zitten wel scenes in die met horror te maken hebben, maar over het algemeen gaat het over eenzaamheid. De sfeer is erg somber en geeft de eenzaamheid goed weer. Het komt echt over en ik moet eerlijk zeggen dat het me allemaal erg bekend voorkwam. Het verhaal speelt zich af in 1981 en dat was de tijd dat ik zelf ook op de basisschool zat. De omgeving, kleding, knulligheid, school, pesten, haarkapsels en de Rubik kubus zijn hetzelfde als in mijn jeugd. Wat dat betreft is de film best wel realistisch ondanks het vampier thema. Het vampier thema wordt in de film erg serieus genomen en vooral de scene die bij de titel van de film hoort (Låt den rätte komma in) is zeer indrukwekkend. Ik heb best wel wat vampiersfilms en series gezien, maar die scene dat Eli ongevraagd binnenkomt en wat er dan gebeurd, was erg verrassend. Het einde had ik ook niet verwacht.

Hieronder een aantal nummers van de soundtrack van de film.

 Agnetha Fältskog - Försonade

Per Gessle - Kvar i min bil

De film is gebaseerd op het gelijknamige boek. Een beschrijving van het boek is te vinden op Wikipedia. De film volgt het boek niet helemaal. In het boek gaat het over pedofilie. Dit onderwerp wordt in de film niet echt duidelijk. Misschien dat ik het boek nog een keer ga lezen. Volgens mij zitten er een aantal verhaallijnen in die in de film niet aan bod zijn gekomen.

De officiële website van de film is www.lettherightoneinmovie.com. Rondom het boek en film is een fansite ontstaan, namelijk We, The Infected.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten