Google Translate

vrijdag 30 augustus 2013

Café Gökungen

Bij ons bezoek aan Rättvik zijn we in Nittsjö geweest. Keramik Nittsjö was de reden dat we naar Nittsjö gingen. Vlakbij Keramik Nittsjö was een café met een soort loppis. Een loppis is altijd interessant. Ze hadden naast een hele kleine loppis ook kunst en antiek. Op naar Cafe Gökungen.

Cafe Gökungen öppet
De antiek en kunst kant
Ze hadden leuke spullen maar erg prijzig. Ergens achteraf was de loppis. Daar stond weinig tussen, behalve deze tekening.


Helaas was de kwaliteit niet zo heel erg best. Toch maar even een foto gemaakt wie het getekend heeft.
Olle Hjortzberg 1935
Olle Hjortzberg dus, een Zweedse schilder. Geboren op 14 november 1872 en overleden op 8 maart 1959 in Stockholm. Meer informatie is te vinden op de Zweedse Wikipedia site.
 
Olle Hjortzberg
Ik was benieuwd of ik de tekening wat bij Café Gökungen stond op internet terug te vinden is. Dit is niet gelukt. Op een aantal veilingsites (o.a. Artnet) kwam ik vrij veel schilderijen tegen van Olle Hjortzberg, maar niet degene die ik zocht. Persoonlijk vind ik de tekening, die bij de loppis stond, het mooist. Je ziet hier de Zweedse bouw in terug.

Degene die rond dezelfde tijd is gemaakt is de onderstaande tekening.
Bron Bukowskimarket





Het bekendste schilderij is volgens mij de poster die Olle Hjortzberg voor de olympische spelen in 1912 heeft gemaakt.
Olympiska Spelen Stockholm 1912






Tot zover het bezoek aan Café Gökungen. Meer informatie over het café is te vinden op hun website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten