Google Translate

dinsdag 16 december 2014

Skållerud kyrka

In de serie kerken deze keer volgens mij de mooiste kerk van Dalsland en wel de Skållerud kyrka te Skållerud. De kerk is gebouwd in de jaren 1670 op initiatief en op kosten van de moleneigenaar Paul Rokes. De toren werd toegevoegd in 1701. Het interieur, versierd met schilderingen op het plafond en de muren, stammen uit 1682. Ze ontworpen door de kerk kunstenaar Eric Grijs. De bovenste gedeelte van het altaar is afkomstig uit 1679, terwijl het onderste gedeelte van het altaar dateert uit 1760. De preekstoel en de twee barokke engelen op de twee voorste kerkbanken werden gesneden rond 1680. Het doopvont is uit de jaren 1200, samen met een aantal houten sculpturen. (Bron: Peterson website). De kerk ligt aan het meer Nären.


Tegenover de kerk ligt Skålleruds Gård. Een hotel, bed & breakfast, stuga en restaurant. Hun website is hier te vinden. De eigenaars van Skålleruds Gård zijn Jan en Yvonne Lautenbach. Ze hebben een mooi plekje daar. We hebben geen foto's gemaakt van Skålleruds Gård. Ik heb hun een bericht gestuurd of ze nog een foto hadden en eventueel reclame voor hun Gård. Tot op heden nog geen bericht terug gehad, dus helaas geen foto's.

Update 26 augustus 2017: Op 12 augustus 2017 kreeg ik eindelijk een reactie op mijn bericht.Ik mocht een foto plaatsen. Ik heb hieronder een foto van de Gård geplaatst:


Volgens Yvonne is er veel historie aanwezig. Hun huis is de oude prästgård en het hotel is een voormalig armenhuis/bejaardentehuis geweest. Ook ooit eigendom van de kerk geweest en gebruikt voor jongerenvakanties. Erg leuk om na tweeënhalf jaar een reactie te krijgen. Het bericht van mij was binnengekomen op een niet meer gebruikte telefoon. Vandaar dat het zo land duurde.

Nu weer verder met de oorspronkelijke post: Hieronder de foto's van de bijzonder mooie kerk.












In de kerk was nog een stripboek te koop. Ik heb erg in twijfel gestaan om deze te halen. Uiteindelijk niet gedaan. Natuurlijk wel een foto gemaakt. Het boek heet Människosonen en is gemaakt door de Deen Peter Madsen.

Människosonen
Peter Madsen heeft meer stripboeken gemaakt. Op zijn website staat alle informatie over hem en zijn werken. Een recensie over Människosonen is hier te lezen.



Oude foto afkomstig van Kringla website
(Credit: Sigfrid Gunnäs Copyright: National Heritage Board).

2 opmerkingen: