Google Translate

donderdag 27 augustus 2015

Ställbergsjätten (Anders Gustav Andersson) en Ställbergs Gruva

In Zweden kwamen we onderweg door het plaatsje Ställberg en zagen het onderstaande beeld. Natuurlijk stoppen en snel een foto gemaakt zonder te kijken wat het beeld nu precies voorstelde.



Het beeld moet Anders Gustav Andersson voorstellen. Hij is geboren op 16 januari 1857 in Karlskoga en overleden in 1918 in Grängesberg. Hij stond bekend als Ställbergsjätten oftewel de reus van Ställberg. Een reus was het zeker. Hij moet meer dan 220 cm lang zijn geweest, schoenmaat 62 en woog minstens 160 kg. Volgens Wikipedia moet hij ernstig rugletsel opgelopen hebben toen hij het leven redde van zeven mannen bij een vallende rotswand van de Ställbergsgruvan mijn. Hij heeft bij die mijn gewerkt. Ställbergsgruvan ligt even verderop. Hier zijn we ook nog even geweest, maar je kon er niet in. In 1894 verhuisde Anders Gustav Andersson naar Grängesberg en wordt daarom ook wel Grängesbergsjätten genoemd. Anders Bogland heeft een boek over hem geschreven. (Bron: Wikipedia).

Anders Gustav Andersson heeft, vanwege zijn lengte, een vermelding op de website The Tallest Man gekregen. Op die site staan trouwens een paar mooie foto's van hem.

Hieronder de foto's die we van de Ställbergs Gruva gemaakt hebben.





De mijn stond lang bekend als de diepste mijn in Zweden. In 1947 was het diepste niveau 760 meter en rond 1950 werd het niveau verlaagd tot 912 meter, waardoor het de diepste ijzermijn in Europa op dat moment werd. De mijn was in gebruik vanaf 1867 tot 1977. Volgens deze website werken en wonen er tegenwoordig weer mensen. 

Toen we er waren zagen we geen mensen. Toch leek het wel of er mensen woonden. Op de website van Ställbergsgruva bleek dat de kunstgroep The non existent Center er nu gehuisvest is. 11 kunstenaars hebben de mijn gekocht. Meer informatie over hen is te vinden op hun website en een artikel op dn.se.

Foto's van de mijn zijn te vinden op de Altbergbau en de Pbase websites.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten