Google Translate

donderdag 15 februari 2018

De val van de Helios - Linda Boström Knausgård

Boek details:
Auteur: Linda Boström Knausgård
Titel: De val van de Helios
Originele titel: Helioskatastrofen
Vertaling: Maydo van Marwijk Kooy
Verschijningsdatum: 2014
Bladzijde: 125
Uitgeverij: World Editions
ISBN: 9789462370494


Flaptekst:
De val van de Helios van Linda Boström Knausgård is een treffend, prachtig geschreven verhaal over de relatie tussen mensen en goden, vaders en dochters, hemel en aarde. Anna wordt kort na haar geboorte in een pleeggezin geplaatst, trekt zich steeds verder terug in haar eigen wereld en wordt uiteindelijk opgenomen in een psychiatrische inrichting. Al die tijd droomt ze ervan haar vader terug te zien. Wanneer ze elkaar uiteindelijk vinden, slaan ze op de vlucht. Wie zijn het meisje en haar vader?

De auteur:
Linda Boström Knausgård was de vrouw van Karl-Ove Knausgård. In de boeken van Karl Ove was te lezen dat Linda aan een bipolaire stoornis leidt. Ik heb zelf alleen nog maar het eerste deel uit de Mijn Strijd serie gelezen. Hier kwam Linda nog niet zo vaak in voor. De val van de Helios is de eerste roman van haar hand.

Het boek:
He dunne boekje bestaat uit twee delen. In het eerste deel is te lezen dat er een geboorte plaatsvindt. Niet zomaar een geboorte, maar een geboorte van een twaalfjarig meisje geboren uit de schedel van haar vader Conrad. Tijdens de geboorte had ze een harnas aan. Dit alles speelt zich af in een dorp in het noorden. Het noorden met de sneeuw, donkere dagen, rendiervlees en de Samen.

Vader Conrad werd na de geboorte van zijn dochter schreeuwend en met acute schizofrenie naar het psychiatrisch ziekenhuis in Skellefteå gebracht, waar ze geen aandacht besteden aan zijn verhaal en zijn hoofdpijn met zulke sterke medicijnen bestrijden dat hij zelf ging twijfelen aan wat werkelijk was gebeurd. Het meisje wordt in een pleeggezin geplaatst en ze krijgt de naam Anna Bergström. Het pleeggezin bestaat uit vader Sven, moeder Birgitta en hun zonen Urban en Ulf.

Het eerste deel laat het leven van Anna in het pleeggezin zien. Er gebeuren vreemde dingen zoals het feit dat Anna in de kerk van de Pinkstergemeente in tongen spreekt. Het tweede deel gaat in zijn geheel over de opname van Anna in een psychiatrische inrichting.

Conclusie:
Ik had al gedacht dat het een vreemd verhaal zou worden en dat is het ook geworden. Literair zal er vast wel een mening over gevormd worden en die zijn dan ook in het kopje Recensies te lezen. Zelf ben ik niet literair aangelegd dus probeer ik op mijn eigen manier een invulling aan het verhaal te geven. De titel De val van Helios en de flaptekst zetten mij op het spoor van de Griekse goden. Het verhaal van Helios is op het einde van het verhaal terug te vinden. Het verhaal van Pallas Athena is duidelijker aanwezig in het verhaal. Dezelfde geboorte en uiteindelijk komt Anna tot de conclusie: Omdat ik Athena was. Tevens bleek het dat ze niet in tongen sprak maar Grieks. Interessant om de mythe in het hedendaagse verhaal terug te lezen. Het tweede deel is compleet anders. Het leven in een psychiatrische inrichting. Anna wordt kalm gehouden door medicijnen. Het zwakt haar suïcidale gevoelens af. Het verhaal van Anna in de inrichting deed me denken aan mijn moeder die sinds kort is opgenomen vanwege dementie. Schrijfster Linda heeft zelf ook in een psychiatrische inrichting geschreven en het is dan ook geloofwaardig geschreven.

Na het lezen van deze recensie op Hebban blijkt dat het verhaal of in ieder geval de titel slaat op het neerstorten van Helios Airways-vlucht 522. De Zweedse titel is daar wat duidelijker over: Helioskatastrofen. Er zal vast een bedoeling hiervoor zijn, ik heb het niet gevonden.

Ondanks het hoog literaire gehalte leest het verhaal goed. Het eerste deel speelt zich af in het noorden van Zweden en dat vind ik persoonlijk meestal wel boeiend. Wat de wetenswaardigheden betreft heb ik er maar één en dat is de verwijzing naar de musical Jesus Christ Superstar.


Recensies:
- Tzum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten